Vakiintumistodistus
Tavaramerkinhaltijalle myönnettävä vakiintumistodistus todentaa, että merkki on vakiintunut Suomessa käytön kautta tavaroiden tai palvelujen tunnuksena. Jos merkkisi on vakiintunut, voit vakiintumistodistuksen avulla osoittaa sen nauttimaa suojaa.

- Ansiomerkit
- Chamber Executive Training
- Johdon kestävyysverkosto
- Certified Board Member Course in English
- Certified Human Leader -ohjelma
- Certified Management Consultant -ohjelma
- Johdon muutoksen ja osaamisen johtamisen valmennus
- Johdon talousvalmennus
- Johdon vaikuttamisen valmennus
- Naisjohtajien mentorointiohjelma
- Mentorointiohjelma 2023 – 2025 /9
- Mentorointiohjelma 2024 – 2026 /10
- Mentorointiohjelma 2022 – 2024 /8
- Mentorointiohjelma 2021 – 2023 /7
- Mentorointiohjelma 2020 – 2021 /6
- Mentorointiohjelma 2020 – 2021 /5
- Mentorointiohjelma 2018-2019 /4
- Mentorointiohjelma 2016–2017 /3
- Mentorointiohjelma 2014–2015 /2
- Mentorointiohjelma 2012-2013 /1
- Sustainability for Business Leaders
- Johdon data-, digi- ja AI-johtamisen valmennus
- Johdon EU-vaikuttamisen valmennus
- Johdon strategia- ja kasvujohtamisen valmennus
- Johdon strategisen viestinnän ja kriisiviestinnän valmennus
- Johdon vastuullisuusvalmennus
- ICC-kirjakauppa
- Isännöinnin eettinen neuvosto
- IT-sopimusehdot
- Kansainvälistyminen
- Keskuskauppakamarin lunastuslautakunta
- Kiinteistönarviointi
- Kumppanuudet
- Liiketapalautakunta
- Mainonnan eettinen neuvosto
- Naisjohtajaohjelma
- Sovittelu
- Suuret päivät
- Tapahtumat ja valmennukset
- Tavarantarkastus
- Tutkinnot ja kokeet
- Vakiintumistodistus
- Välitysmenettely
Keskuskauppakamari voi myöntää vakiintumistodistuksen siitä, että vakiinnuttaminen on tapahtunut elinkeinonharjoittajan käytettyä merkkiä tavaroidensa tai palvelujensa tunnuksena. Edellytykset vakiintumistodistuksen myöntämiselle tulevat tavaramerkkilaista, jonka mukaan tavaramerkki katsotaan vakiintuneeksi, kun se on Suomessa kohderyhmässään yleisesti tunnettu haltijan tavaroiden tai palvelujen merkkinä.
Yleensä vakiintuminen vaatii pitkän ajan. Vakiintuminen tapahtuu markkinoilla tavaramerkin normaalissa käytössä, mitä voi osoittaa esimerkiksi toteutetun mainonnan avulla. Kohderyhmällä tarkoitetaan asianomaista elinkeino- tai kuluttajapiiriä. Merkkiä pidetään yleisesti tunnettuna, kun niin huomattava osa kohderyhmästä tuntee merkin, että sille on muodostunut merkittävä goodwill-arvo. Tunnettuutta voi pyrkiä todistamaan tunnettuustutkimuksella.
Jos vakiintumistodistus myönnetään, se maksaa 800 € (alv. 0 %).
Vakiintumistodistusta voi hakea vapaamuotoisella hakemuksella osoitteesta: keskuskauppakamari@chamber.fi.