Mainonnan eettinen neuvosto
- Pyydä lausuntoa
- Pyydä ennakkolausuntoa
- Etsi lausuntoa
- ICC:n markkinointisäännöt
- Hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet
- Tilastotietoja
- Tietoa neuvostosta
- Suuri brändipäivä 2025
Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt
Mainonnan eettinen neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjä.
ICC:n markkinointisäännöt on tunnettu ja tunnustettu maailmanlaajuinen markkinoinnin eettinen ohjeisto, joka toimii markkinoinnin itsesääntelyn tukena. Säännöt edistävät yritysten tasapuolisia toimintamahdollisuuksia ja samalla vähentävät tarvetta lainsäädännölle ja viranomaistoimille. Ne myös helpottavat alan toimijoita toimimaan oikealla tavalla maasta riippumatta.
Säännöt sisältävät vastuullisen markkinoinnin perussäännöt sekä erityissäännöt mm. lapsille ja nuorille kohdennettuun markkinointiin, myynninedistämiseen, sponsorointiin, suoramarkkinointiin, digitaaliseen markkinointiin sekä yritysten ympäristöväittämiin. ICC päivittää ja laajentaa sääntöjen soveltamisalaa vastauksena uusiin käytäntöihin ja teknologioihin, joilla varmistetaan sääntöjen jatkuva relevanttius. Päivitetyssä 11. painoksessa on huomioitu digitaalisuuden tuomat nopeat muutokset markkinoinnissa.
Lämpimästi tervetuloa verkostoitumaan ja kuulemaan lisää päivitetyistä säännöistä!
Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Osallistuminen vaatii ilmoittautumisen.
Ennen tilaisuuden alkua on tarjolla kahvit/teet ja kevyt aamupala.
OHJELMA
9.15-9.20 Tervetuloa
Päivi Pohjanheimo, maajohtaja, Kansainvälisen kauppakamari ICC Suomi
9.20-9.30 ICC:n markkinointisääntöjen merkitys markkinoijalle
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland ja Mainonnan Neuvottelukunnan puheenjohtaja
9.30-9.40 ICC Markkinointisäännöt lainsäädännön täydentäjänä
Katri Väänänen, ylijohtaja, kuluttaja-asiamies, Kilpailu- ja kuluttajavirasto
9.40-9.50 ICC:n markkinointisääntöjen tulkitseminen markkinoinnin itsesääntelykentällä
Paula Paloranta, pääsihteeri, Mainonnan eettinen neuvosto
9.50-10.15. Yleisön kysymykset ja keskustelua
10.15 Tilaisuus päättyy
Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on maailmanlaajuinen kaikki toimialat kattava elinkeinoelämän järjestö. ICC on ollut merkittävä markkinoinnin ja mainonnan sääntöjen laatija vuodesta 1937 lähtien, jolloin se julkaisi ensimmäiset ICC:n mainontakäytäntöjä koskevat säännöt. ICC Suomi toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.