Historiallinen tulos YK:n ilmastokokouksesta – Yrityksille selvä suunta fossiilisista irtautumiseen

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund.

YK:n ilmastokokous COP28 on päässyt historialliseen tulokseen Dubaissa tänään päättyneessä kokouksessaan. Maat linjasivat ensimmäistä kertaa kaikista fossiilisista polttoaineista irtautumisesta. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Teppo Säkkisen mukaan tämä on selvä viesti yrityksille ja rahoitusmarkkinoille siitä, että suunta on puhtaaseen energiaan.

”Maailman maat linjasivat nyt ensimmäistä kertaa kaikista fossiilisista polttoaineista irtautumisesta. Tämä on selvä viesti yrityksille ja rahoitusmarkkinoille, että kivihiili, öljy ja kaasu ovat mennyttä aikaa ja suunta on puhtaaseen energiaan. Suomalaisten yritysten ilmastoratkaisuille tämä luo yhä kasvavaa kysyntää maailmalla”, sanoo kokousta paikan päällä seurannut Säkkinen.

Ilmastokokouksen pääasia oli välitilinpäätös Pariisin sopimuksen toteutumisesta. Nykytoimilla tavoitteeseen hillitä ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen ei päästä, ja siksi kokoukselta odotettiin selviä linjauksia fossiilisista polttoaineista ja puhtaasta energiasta. Säkkisen mukaan kokouksen tulosta voi siis pitää erittäin myönteisenä.

”Ilmastokokous kehottaa valtioita siirtymään pois fossiilisista polttoaineista ja kiihdyttämään toimia jo tällä vuosikymmenellä. Päätös asettaa tavoitteeksi kolminkertaistaa uusiutuvan energian tuotanto ja kaksinkertaistaa energiatehokkuustoimet 2030 mennessä ja saavuttaa hiilineutraalius 2050. Päätöksessä luetellaan myös useita puhtaita teknologioita, kuten ydinenergia, vety, hiilidioksidin talteenotto ja poistumat sekä vähä- ja nollapäästöiset ajoneuvot”, Säkkinen tiivistää kokouksen annin.

Tulos saavutettiin yliajalla, sillä kokouksen oli määrä päättyä jo tiistaina. Fossiilisten alasajoa ajaneet maat ja ryhmät kuten EU, Yhdysvallat, Iso-Britannia, Australia, Kanada, pienet saarivaltiot, Latinalaisen Amerikan ja Karibian valtiot ja vähiten kehittyneet maat eivät kuitenkaan hyväksyneet puheenjohtajan alkuperäistä esitystä. Uudesta linjauksesta neuvoteltiin yön yli.

”Ilmastokokouksessa fossiilisista irtautumista ajoi poikkeuksellinen laaja, yli 120 maan koalitio, joka ylitti globaalin pohjoisen ja etelän rajat sekä vauraiden ja kehittyvien maiden jakolinjat. Ilman vahvaa yhteistä ponnistusta ja viime hetken päättäväisyyttä tulos ei olisi ollut mahdollinen”, Säkkinen sanoo.

Suomalaisilla yrityksillä on paljon annettavaa kokouksen päätösten toteuttamiseen. Suomella oli YK:n ilmastokokouksessa ensimmäistä kertaa oma paviljonki, jonka toteutukseen osallistui yli 20 yritystä ja organisaatiota yhdessä Keskuskauppakamarin, Elinkeinoelämän Keskusliiton, Climate Leadership Coalitionin sekä Business Finlandin kanssa.

Teppo Säkkinen

Johtava asiantuntija, Elinkeino- ja ilmastopolitiikka