Uskottavat ilmastoväittämät – Tilaisuus vapaaehtoisten ilmastoyksiköiden käyttöön perustuvista väittämistä

Ajankohta ja paikka

Alkaa
23.1.2024
Päättyy
23.1.2024
Kauppakamaritalo + stream
Alvar Aallon katu 5 C
00100 Helsinki

Ilmastoyksiköiden vapaaehtoista käyttöä ja uskottavia ilmastoväittämiä käsittelevä tilaisuus 23.1.2024

Ajankohta: Tiistai 23.1.2024 klo 9:00 – 12:00
Paikka: Keskuskauppakamari, Alvar Aallon katu 5, Helsinki (sekä stream klo 9 – 10)

Tilaisuuden tavoitteena on lisätä tietoisuutta ilmastoyksiköihin (engl. carbon credits) perustuvien ilmastoväittämien hyvistä käytännöistä, koota sidosryhmät yhteen jakamaan näkemyksiään niihin liittyvistä keskeisistä haasteista ja mahdollisuuksista sekä pohtimaan yhteistyön mahdollisuuksia.

Tilaisuus järjestetään kahdessa osassa. Ensimmäisen tunnin aikana kuullaan puheenvuoroja ohjeistuksista ja vaatimuksista ilmastoväittämien tekemiseen ilmastoyksiköitä käyttäen. Tämä osuus striimataan kaikille kiinnostuneille. Läsnäosallistuminen tilaisuuteen on varattu puheenvuorojen jälkeen pidettävään, ilmastotukiväittämiin keskittyvään työpajaan osallistuville.

Tilaisuus on maksuton, mutta streamiin ja työpajaan tulee ilmoittautua etukäteen. Mikäli ilmoittautuneita työpajaan tulee enemmän kuin 30, pidätämme oikeuden valita osanottajat ilmoittautuneiden joukosta. Ilmoittauduthan 18.1.2024 mennessä.

Seminaariosuus klo 9-10

Tilaisuuden avaaminen
Johtava asiantuntija, elinkeino- ja ilmastopolitiikka Teppo Säkkinen, Keskuskauppakamari

Ilmastoyksiköihin perustuvien ilmastoväittämien hyvät käytännöt
Senior Consultant Hanna-Mari Ahonen, Perspectives Climate Group

Yritysesimerkkejä

Päätössanat
Hallitussihteeri Karoliina Anttonen, Ympäristöministeriö

Työpajaosuus ilmastotukiväittämistä klo 10-12 (vain läsnäolijoille)

Työpajatyöskentelyä osa 1
Kotimaisten ilmastoyksiköiden kysyntä ja käyttö

Tauko

Työpajatyöskentelyä osa 2
Kotimaisiin ilmastoyksiköihin pohjautuvat väittämät

Yhteenveto ja keskustelua

Mahdollisuus omakustanteiselle lounaalle

Keskuskauppakamari järjestää tilaisuuden yhdessä pohjoismaisen vapaaehtoisia hiilimarkkinoita koskevan hankkeen kanssa. Hanke tukee pohjoismaiden toimijoiden tietopohjaa vapaaehtoisten hiilimarkkinoiden parhaista käytännöistä, perustuen Nordic Dialogue on Voluntary Compensation -hankkeen tuloksiin ja suosituksiin. Hankkeet on rahoittanut Pohjoismaiden ministerineuvoston ilmasto- ja ilma- sekä ympäristö- ja taloustyöryhmät. Hanketta toteuttaa Perspectives Climate Research yhteistyössä IVL Swedish Environmental Research Instituten, Carbon Limitsin ja Tyrsky-Konsultoinnin kanssa.

Seuraamme tapahtumiemme hiilijalanjälkeä
Keskuskauppakamarin Ilmastositoumuksen mukaisesti olemme sitoutuneet tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Seuraamme tapahtumiemme hiilijalanjälkeä, pyrimme vähentämään päästöjä ja kompensoimme tapahtumasta aiheutuneet päästöt. Tämän vuoksi kysymme sinulta ilmoittautumisen yhteydessä, kuinka saavut tapahtumaan. Autathan meitä tekemään hiilijalanjäljestä mahdollisimman pienen käyttämällä mahdollisuuksien mukaan julkisia liikennevälineitä.

Tapahtuma on päättynyt.

Katso tulevat tapahtumat