2 artikla - Yhteiskunnallinen vastuu
Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainosta kokonaisuutena arvioiden ja erityisesti sen tyylilaji huomioon ottaen mainos ei ollut hyvän tavan vastainen.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Takomo Systems Avoimen yhtiön markkinoinnista. Yritys on julkaissut mainoksen Instagramissa nimellä ”takomostore”. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu on seksistinen tai hyödyntää japanilaiseen animaatioon sisältyviä seksistisiä stereotypioita ja halventaa naisia.
Markkinointi
Instagramissa 10.8.2024 julkaistussa mainoksessa on kuvan ohella tekstit:
Takomon asiakaspalvelu
M-moi! Miten voin auttaa?
Onko noi korvat aidot?
Apua pelikoneen valintaan
Takomon asiakaspalvelu
J-joo! Suunnitellaan yhdessä..
Kissatyttöjä rajoitetusti, asiakaspalvelijoiden söpöys vaihtelee. Korkea laatu ei vaihtele.
Trustpilot 4,9 Erinomainen
Markkinoijan vastaus
Markkinoija ei ole antanut vastausta asiassa.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet
Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 2 kohdan mukaan mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos siinä väitetään tai vihjataan, että toisen sukupuolen asema on sosiaalisesti, taloudellisesti tai kulturellisesti alempiarvoinen kuin toisen, tai jos mainoksessa ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen.
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt
ICC:n markkinointisääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi sukupuoleen.
ICC:n markkinointisääntöjen 3 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kysymyksessä olevassa maassa tai kulttuurissa.
Asian arviointi
Asiassa on kysymys Instagram-alustalla julkaistusta mainoksesta, jossa mainostetaan tietokoneita ja niiden oheistuotteita. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos on naisia halventava ja seksistinen.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainoskuva on tehty japanilaisen animaation tyylikeinoja hyväksikäyttäen. Mainoksen tekstissä viitataan kuvan asiakaspalvelijoihin käyttämällä ilmaisua ”Kissatyttöjä rajoitetusti, asiakaspalvelijoiden söpöys vaihtelee. Korkea laatu ei vaihtele”.
Mainosta kokonaisuutena arvioiden ja erityisesti sen tyylilaji huomioon ottaen mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinointisääntöjen vastainen. Mainos ei ole hyvän tavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov sekä jäsenet varatuomari Pia Kumpulainen, lehtori Tommi Pelkonen, OTK Anja Peltonen, emerituspäätoimittaja Ville Pohjonen ja OTK Johanna Suurpää.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: SYRJINTÄ
ARTIKLAT: 1,2
Lausunto: MEN 50/2024
Markkinoija: Takomo Systems Avoin yhtiö
Alusta: Instagram
Päätös: Vapauttava lausunto