MEN 28/2022 Same Goal Oy

Lausunto:
28/2022
Markkinoija:
Same Goal Oy
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Same Goal Oy:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Sandra Mantereen Instagram-tilillä ssandramariia. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi. Julkaisussa on alennuskoodi, muttei kuitenkaan mainintaa, että kysymyksessä on mainos.

Markkinointi

Instagram-tilillä ssandramariia markkinoidaan Same Goal Oy:n tuotteita antamalla kuluttajille alekoodi.

Julkaisussa on kuvan ohella teksti:

”Oho, siitä onkin vierähtänyt tovi aikaa kun viimeksi tänne feedin puolelle oon mitään päivitellyt. Johtunee osaksi siitä että ei vaan oo tullut otettua uusia kuvia. Täytyis varmaan ryhdistäytyä.

Meidän elämässä tapahtuu nyt paljon, suurimmaksi osaksi kaikkea ihanaa ja uutta. Mutta kuten tiedätte, niin kyllä tässä lähipäivinä vähän ikäviäkin uutisia ollaan saatu. Itse en kuitenkaan ole huolissani, elämä kantaa. Vaikka rehellisesti asia kyllä nostattaa verenpaineita sen kaiken syrjimisen ja vääryyden vuoksi. En oo koskaan tykännyt mistään mitä on pakko tehdä tai yritetään kiristämällä saada tekemään, tämmöiset asiat aiheuttaa vahvan vastakkaisreaktion.

Silti kaiken keskellä voin hymyillä, mulla on ihana mies josta oon suunnattoman ylpeä. Meillä on täydellinen tytär, meidän kaunis pieni hymytyttö.

Tänään juur totesin Tommylle kuinka universumi on palkinnut meitä vaikean raskauden ja synnytyksen jälkeen helpolla vauva-arjella. Voin todeta aidosti et meidän vauva-arki ei ole mitenkään rankkaa, eikä meillä ole edes silmäpusseja.

Ja mä voin nyt ylpeenä kertoo teille rakkaat seuraajat et mäkin kuulun nykyään Same Goal familyyn. Ale koodilla familiaoksa15 saatte normi hintaisista tuotteista -15%.  Kiitos jos tuette meitä ostoksillanne

.

.

#familia #familiaoksa #love #happiness #samegoalclothing”

Markkinoijan vastaus

Markkinoija toteaa, että ”ovat muuttaneet tekstin ja on vahingossa unohtunut”.

Median vastaus

Olen uusi somevaikuttaja enkä tiennyt, että maksettu kumppanuus täytyy laittaa alekoodista, jonka mainitsen tekstissäni, kun en mainostanut mitään tuotetta kyseisessä julkaisussa. Olen erittäin pahoillani ja korjasin sen välittömästi.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.

Mainonnan eettisellä neuvostolla on nyt kysymyksessä olevan kaltaisessa asiassa vakiintunut ratkaisukäytäntö, minkä vuoksi puheenjohtaja voi tehdä päätöksen yksin.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 23.2 artiklan mukaan markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.

ICC:n markkinointisääntöjen suoramarkkinointia ja digitaalista markkinointia koskevan C luvun C1 artiklan mukaan markkinoinnin tulee olla selkeästi tunnistettavaksi markkinoinniksi perussääntöjen 7 artiklan edellyttämällä tavalla. Otsikko tai muu aihetta kuvaava tunniste ei saa olla harhaanjohtava, ja viestinnän kaupallista luonnetta ei saa peitellä.

Kun markkinoija on antanut tai tarjonnut vastiketta tuotteen suosittelemisesta tai sen arvioinnista, menettelyn kaupallinen luonne tulee käydä selkeästi ilmi. Tällaisesta menettelystä ei tule syntyä sellaista kuvaa, että se olisi yksittäisen kuluttajan tai muun tahon omaehtoinen lausuma.

Markkinoijan tulee varmistaa, että sen sosiaalisen median sivuston tai profiilin kaupallinen luonne ilmenee selkeästi, ja että niissä noudatetaan hyvää liiketapaa.

Tulee välttää sellaisen kuvan, äänen tai tekstin, käyttöä, joka kokonsa tai muun visuaalisen ominaisuutensa vuoksi on omiaan heikentämään markkinoinnin luettavuutta tai ymmärrettävyyttä.

Asian arviointi

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Edellä mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja ICC:n markkinointisääntöjen C luvun C1 artiklan vastaisesti. 

Mainonnan eettinen neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulee olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta

puheenjohtaja                                                                sihteeri

Lausunto:                          MEN 28/2022

Markkinoija:                      Same Goal Oy

Media:                               Vaikuttaja Sandra Manner (Instagram-käyttäjänimi: ssandramariia)

Alusta:                               Instagram

Päätös:                              Huomautus