Keskuskauppakamari: EU:n ja USA:n kaupparauha turvaa Suomen viennin

Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Kuva: Roni Rekomaa

EU:n ja USA:n kaupparauha on merkityksellinen Suomen ulkomaankaupalle, sillä molempien vientimarkkinoiden merkitys on Suomen taloudelle keskeinen. Valitettavaa on kuitenkin se, että terästullit rasittavat edelleen suomalaista teollisuutta, toteaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

EU ja USA vahvistivat huippukokouksessa useita toimia, joilla ne pyrkivät ratkaisemaan akuutit kauppakiistansa. Useat kiistat on kuitenkin tarkoitus ratkaista erillisissä työryhmissä.

”Talouden kannalta rohkaisevaa oli viiden vuoden välirauha Airbus-Boeing-kiistassa ja uuden Kauppa ja teknologia -neuvoston perustaminen kehittämään sääntely-yhteistyötä. Sen sijaan valitettavaa oli se, että terästullit lakaistiin erillisen työryhmän selvitettäväksi ja ne rasittavat edelleen suomalaistakin teollisuutta”, sanoo Vuori.

Vuoren mukaan EU ja USA ottivat selkeästi askelia samaan suuntaan, mutta useat kauppapoliittiset näkemyserot vaativat vielä paljon asiantuntijayhteistyötä uusien kiistojen välttämiseksi.

”Tärkeintä kuitenkin nyt on kauppadiplomatian paluu. Enää ei tarvitse pelätä jatkuvasti sitä, millaisia kauppasanktioita EU saa Twitter-viestien välityksellä Amerikasta”, sanoo Vuori.

Kategoriat:EU, Kansainväliset asiat, Vienti, Timo Vuori