Mainonnan eettinen neuvosto
MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI
Lausunto: 41/2005
Mainostettava tuote: Viihdetapahtuma
Mainos: Mainosjuliste
Annettu: Helsinki, 7.12.2005
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyyntöjä kuluttajilta mainosjulisteesta, jossa mainostetaan Rekka Klubi –nimistä viihdetapahtumaa. Kuluttajien käsityksen mukaan mainos on epäeettinen, koska siinä käytetään alastonta naisen ylävartaloa katseenvangitsijana. Mainosjulisteita on ollut Teknillisen Korkeakoulun ilmoitustauluilla ja ulkomainoksina Helsingissä.
Mainostaja ei ole antanut neuvostolle vastinetta. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.
Mainoksen sisältö
Mainoksen yläosassa lukee suurin kirjaimin ”Rekka Klubi”. Tämän alapuolella lukee ”@ Kaapelitehdas Hima & Sali, Tallberginkatu 1, Helsinki, 12.11, 21-04, K-18”. Mainoksen keskellä on kuva aseella osoittavasta miehestä. Mainoksen keskiosassa on lueteltu tapahtumassa esiintyvien yhtyeiden nimiä. Mainoksen alaosassa lukee: ”DJ:t Rekka & Pastilli, Skedepunkero & Friends!!! Old school skede visuaalit by käenpoika”. Mainoksen alaosassa oikealla on kuva alastomasta naisesta, jolla on asevyö lantiolla. Asevyön kohdalle on piirretty hymiö. Mainoksen alaosassa lukee lisäksi: ”Liput 8/10 ekua (ennakot tiketti)”.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 4 artiklan 1 kohdan mukaan mainoksessa ei saa suvaita sukupuoleen perustuvaa syrjintää.
Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 2 kohdan mukaan mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla tai jos naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä.
Mainosjulisteessa mainostetaan viihdetapahtumaa. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mainoksessa on käytetty naisen alastonta ylävartaloa katseenvangitsijana ilman asiallista yhteyttä mainostettavaan tuotteeseen.
Mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos on mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 4 artiklan 1 kohdan sekä mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 2 kohdan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, kehitysjohtaja Jari Jussila, toimitusjohtaja Jari Kostamo, varatuomari, OTL Paavo Nikula, päätoimittaja Tapani Ruokanen ja professori Liisa Uusitalo.
Outi Antila
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri