Mainonnan eettinen neuvosto
MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI
Lausunto: 31/2009
Mainostaja: Helsingin Filmitukku Oy / Pupujussi
Mainos: Radiomainos Suomipop-radiokanavalla
Asia: Lapsille sopimaton mainonta
Annettu: 8.12.2009
Päätös: Huomautus
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön kuluttajalta aikuisten erotiikkatuotteita mainostavista radiomainoksista, joita on esitetty päivällä Suomipop–radiokanavalla. Lausunnonpyynnön käsityksen mukaan mainokset ovat sisältönsä puolesta lapsille sopimattomia. Mainokset kiinnostavat lapsia ainakin ”pupujussi.com” – ilmaisun vuoksi. Lapset muistavat helposti kyseisen verkko-osoitteen ja etsivät sivuston internetistä.
Mainosten sisältö
Suomipop on esittänyt kanavallaan seuraavat mainokset:
1. mainos
Lapsekas ääni sanoo:
- Pupujussi.com, pupujussi.com. Pupujussi.comista löydät jättivalikoiman kaikkia vitkuttimia jänniin ja piristäviin leikkeihin.
2. mainos
Lapsekas ääni sanoo:
- Joulu on taas, joulu on taas. Ostapa kultillesi vihdoinkin se oikeesti kiinnostava ja tunteita herättävä joululahja. (Naurua) Tai pelaa pupujussipeliä ja voita pupujussisauva suoraan BB talosta. Joulu on taas, joulu on taas, joulu on taas.
Kunkin mainoksen lopussa naisääni sanoo:
”Pupujussi.com ehdottoman estoton parisuhteen piristäjä.” (Taustalla soi vapputorvi)
Vastineet
Radiokanava Suomi Pop
Radiokanavan mukaan Pupujussin mainoksia muutetaan.
Helsingin Filmitukku Oy
Mainostajan mielestä alaikäisten internetin käytön valvonta kuuluu lasten vanhemmille. Sivustolle tulee jatkossa uusi etusivu, jonka ideana on K-18.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa markkinointivälineessä ei saa markkinoida heille sopimattomia tuotteita.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että erotiikkatuotteiden myynti on sallittua, minkä vuoksi niiden markkinointi sinänsä on sallittua.
Mainonnan eettisen neuvoston vakiintuneen ratkaisukäytännön (esim. MEN 21/2008) mukaan mainos on kuitenkin hyvän tavan vastainen, jos se seksuaalisen sisältönsä vuoksi on lapsille sopimaton ja sitä esitetään ennen klo 21. Esitetyn selvityksen mukaan mainoksia on esitetty radiokanavilla päiväsaikaan, jolloin myös lapset ovat voineet kuulla mainokset. Mainosten esitystapa on lapsia kiinnostava.
Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos on markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan vastainen ja siten hyvän tavan vastainen.
Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, päätoimittaja Lauri Kontro, varatuomari Pirkko Mäkinen, toimitusjohtaja Mika Sarimo, tutkimuspäällikkö Sirpa Tallqvist ja professori Liisa Uusitalo.
Outi Antila
puheenjohtaja
Paula Paloranta
sihteeri