MEN lausunto 13/2006 Väkivalta

Lausunto:
MEN 13/2006
Markkinoija:
Cult Denim -vaatekauppa
Media:
ulkomainos / mainos myymälässä
Päätös:
huomautus

Mainonnan eettinen neuvosto

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI

Lausunto: 13/2006
Mainostaja: Cult Denim -vaatekauppa
Mainos: Mainos tapahtumalehtisessä ja ulkomainos
Annettu: Helsinki, 30.10.2006

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön kuluttajilta Cult Denim –vaatekaupan mainoksista. Lausuntopyynnön mukaan mainokset ovat liian raakoja katukuvaan. Mainokset vähättelevät ja ihannoivat väkivaltaa. Väkivallan uhriksi lavastetun henkilön käyttö mainoksessa ei ole perusteltua. Vaatteiden myyminen väkivallalla on moraalitonta.

Mainostaja ei ole antanut neuvostolle vastinetta. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.

Mainoksen sisältö

Tapahtumalehtisessä julkaistussa mainoksessa on kuva miehen pahoinpidellyn näköisistä verisistä kasvoista. Miehen etuhampaat ovat pahoin vaurioituneet. Mies hymyilee. Mainoksessa on teksti ”uudet kuteet parempi mieli”. Lisäksi mainoksessa mainitaan mainostajan nimi, yhteystiedot, aukioloaika ja liikkeessä myytäviä tuotemerkkejä.

Lausuntopyynnön mukaan liikkeen edessä kadulla olevassa mainostaulussa on ollut kuva miehen hakatuista kasvoista ja teksti ”Katsokin, että ensi kerralla hankit kuteesi Cult Denimistä tai tulee lättyyn”.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 1 artiklan mukaan mainonnan on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudellista. Jokaista mainosta laadittaessa on pidettävä mielessä mainonnan yhteiskunnallinen vastuu. Perussääntöjen 2 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää hyvän tavan vastaista lausumaa tai kuvallista esitystä. Perussääntöjen 4 artiklan 3 kohdan mukaan mainoksessa ei saa suvaita eikä yllyttää väkivaltaan, eikä rohkaista laittomaan tai muutoin moitittavaan käyttäytymiseen.

Esillä oleva mainos sisältää väkivaltaa kuvaavia elementtejä. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että väkivaltaisten elementtien hyödyntäminen mainonnassa ei ole hyväksyttävää, ellei siihen ole esimerkiksi markkinoitavaan hyödykkeeseen liittyvää luonnollista perustetta. Esillä olevan mainoksen väkivaltaa kuvaavat elementit eivät liity mainostajan tarjoamiin tuotteisiin. Kun kyseessä on ulkomainonta, jonka kohtaaminen ei ole vältettävissä, väkivaltaa ei voida pitää perusteltuna.

Mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos on mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 1, 2 ja 4 artiklan 3 kohdan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, päätoimittaja Lauri Kontro, viestintäpäällikkö Tuula Laitinen, johtaja Jorma Miettinen, varatuomari, OTL Paavo Nikula ja professori Liisa Uusitalo.

Outi Antila
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri