MEN lausunto 12/2003

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO
KESKUSKAUPPAKAMARI

Lausunto: 12/2003
Mainostaja: Pohjola-Yhtymä Oyj
Mainostettava tuote: Vakuutus- ja varallisuudenhoitopalvelut
Mainos: TV-mainos ”Businessman”
Annettu: Helsinki, 27.6.2003

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön kuluttajalta televisiomainoksesta, jossa mies hyppää uima-altaaseen. Kuluttajan mielestä mainos on arveluttava, koska siinä viitataan itsemurhaan.

Pohjola-Yhtymä Oyj (mainostaja) on antanut neuvostolle 5.6.2003 päivätyn vastineen. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.

Mainoksen sisältö

Televisiomainoksen alussa liikemies tulee kotiin, jossa hänelle on järjestetty yllätysjuhlat. Mies tervehtii iloisesti vieraita. Yhtäkkiä mies kuulee uutisista huonoja uutisia yrityksestään. Uutistenlukija lukee: ”Mobiilimiljonääri Tom Alvan yritys romahti pörssissä. Syynä on telepatian läpimurto, joka mullistaa koko bisneksen.” Mies huolestuu uutisista ja lähtee kävelemään portaita pitkin yläkertaan pois vieraiden luota. Matkalla yläkertaan mies yllättää vaimonsa toisen miehen seurassa. Yläkerrassa mies heittää puvuntakkinsa pois ja heittäytyy ikkunasta alas. Seuraavassa kohtauksessa mies paiskautuu uima-altaaseen, nousee sieltä pois ja juoksee ulos. Juostessaan mies riisuu paitansa, nostaa kätensä voitonriemuisasti ylös ja naurahtaa vapautuneen oloisesti. Televisioruudussa näkyy teksti: ”SINUN TEHTÄVÄSI ON ELÄÄ. MEIDÄN TEHTÄVÄMME ON TURVATA.” Mainoksen lopussa ruudulla näkyy Pohjolan logo ja teksti: ”KESKITY ELÄMÄÄN.”

Vastine

Vastineen mukaan mainoksessa ei ole kyse itsemurhan yrityksestä. Kuultuaan omistamansa yrityksen pörssikurssin romahtamisesta mies hyppää uima-altaaseen tehdäkseen jotakin huomiota herättävää, jota hän ei ole koskaan aikaisemmin tehnyt. Mies ikään kuin pesee menneisyytensä pois ja lopussa nousee rentona uima-altaasta suunnaten kohti positiivista tulevaisuutta. Vastineen mukaan mies tietää, että hän voi keskittyä nauttimaan omasta elämästään Pohjolan huolehtiessa taustoista. Vastineen mukaan mainoksen sanoma on viestittää ihmisille, että nämä voivat keskittyä nauttimaan omasta elämästään Pohjolan huolehtiessa vakuutusturvasta ja varallisuudenhoidosta.

Vastineen mukaan mainos on mainonnan kansainvälisten perussääntöjen mukainen.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 13 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää mitään kuvallista esitystä tai muuta kuvausta vaarallisesta toiminnasta tai tilanteesta, jossa turvallisuuteen tai terveyteen liittyvät seikat laiminlyödään, ellei sitä voida pitää perusteltuna kasvatuksellisista tai sosiaalisista syistä.

Vastineen mukaan mainoksen tarkoituksena on viestittää ihmisille, että nämä voivat keskittyä nauttimaan omasta elämästään Pohjolan huolehtiessa vakuutusturvasta ja varallisuudenhoidosta. Mainoksessa on kuvattu tilanne, jossa mies hyppää uima-altaaseen vaarallisen näköisissä olosuhteissa. Yksittäiselle katsojalle saattaa syntyä sellainen käsitys, että ikkunasta hyppäävä mies yrittää itsemurhaa. Mainonnan eettinen neuvosto kuitenkin toteaa, että mainoksen tapahtumat on kuvattu tyylillisesti siinä määrin liioittelevasti, ettei keskimääräinen katsoja miellä niitä todellisiksi.

Mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 13 artiklan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, kehitysjohtaja Jari Jussila ja toimitusjohtaja Jari Kostamo.

Outi Antila
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri