Keskuskauppakamarin Ilmoituskanava-palvelu Belgiassa toimivien organisaatioiden käyttöön

Keskuskauppakamarin johtaja Stina Wikberg. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari on aloittanut belgialaisten kauppakamareiden kanssa yhteistyön, jonka kautta suomalainen Ilmoituskanava-palvelu saatetaan myös Belgiassa toimivien organisaatioiden käyttöön. Aivan uudenlaisessa yhteistyömallissa maiden Keskuskauppakamarit tiivistävät yhteistyötään päivittäisen toiminnan tasolle ja tuovat Ilmoituskanava-palvelun nimellä Notification Channel myyntiin Belgian markkinoille.

Keskuskauppakamari avasi Ilmoituskanava-palvelun vuonna 2020. Palvelu on otettu suomalaisten organisaatioiden keskuudessa hyvin vastaan, ja sen on ottanut käyttöön jo lähes 120 edelläkävijäorganisaatiota siitä huolimatta, että direktiivin täytäntöönpanoon liittyvä kansallinen lainsäädäntö ei ole vielä tullut voimaan.

EU:n whistleblowing-direktiivi tulee velvoittamaan kaikkia yli 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä kautta Euroopan ottamaan käyttöön ilmoituskanavan. Ilmoituskanavan kautta voi ilmoittaa havaitsemistaan väärinkäytöksistä organisaation toiminnassa. Ilmoituskanavan tarjoaminen vahvistaa vastuullista yrityskulttuuria ja toimii osana organisaation riskienhallintaa.

”Ilmoituskanava-palvelu on otettu Suomessa hyvin vastaan osana kauppakamarin palvelutarjontaa. Se innosti meitä Belgiassa laajentamaan omaa tarjontaamme. Suomen ja Belgian keskuskauppakamareiden välisen yhteistyön tiivistäminen aivan uudelle, käytännölliselle tasolle toivottavasti toimii esimerkkinä koko eurooppalaiselle kauppakamariperheelle”, sanoo Belgian keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Wouter Van Gulck.

”Uudenlaisen yhteistyömallin rakentaminen yhdessä Belgian keskuskauppakamarin kanssa on ollut innostava projekti. Olemme luoneet viime vuosina innovatiivisia vastuullisuuden palveluita yrityksille ja on hienoa nähdä, että voimme auttaa palveluillamme yrityksiä myös Suomen rajojen ulkopuolella”, toteaa Keskuskauppakamarin johtaja Stina Wikberg.

Wikberg Stina

Johtaja, yritysten itsesääntely ja vastuullisuus

Kategoriat:Vastuullisuus, Stina Wikberg