Uusimmat
Viestintä on osa johdon strategiaa ja ydintoimintoja. Keskuskauppakamarin yritysjohdon strategisen ja kriisiviestinnän ohjelmassa johtoryhmäläiset sparrataan viestintäjohtamiseen niin normaaliarjessa kuin kriisitilanteissa.
Viestintä ja viestiminen ei ole enää pitkään aikaan ollut yrityksessä vain pienen tiimin asia. Viestintä on koko yrityksen ja erityisesti yrityksen johdon vastuulla. Se on osa yrityksen ydintoimintoja ja strategiaa.
Tästä näkökulmasta jokainen johtoryhmään kuuluva on viestijä ja jokaisella johtoryhmään kuuluvalla on oltava täydet valmiudet viestimiseen.
Viestintä – aiemmalta nimeltään tiedotus – oli aikoinaan johdon tärkeinä ja tarpeellisina pitämien asioiden kertomista alaspäin yrityksen työntekijöille. Johto tiedotti ja työntekijät kuuntelivat tai lukivat tiedotetta. Työntekijät mahdollisesti esittivät vastalauseita, jotka joskus kantautuivat johdon korviin asti, mutta harvoin johtivat muutoksiin. Ulospäin tiedotettiin vain, kun oli isoa aihetta; investointi, yt:t tai muuta merkittävää. Toimittaja kuunteli asian ja teki uutisen iltauutisiin.
Ylhäältä alas -tiedottaminen on ollut historiaa jo kauan. Yrityksissä on ymmärretty, kuinka maailman muutoksen myötä myös viestiminen muuttuu. Internet, kännykkä, some ja älypuhelimet ovat luoneet aivan erilaisen maailman. Jokaisesta on tullut viestijä, kun välikädet ovat hävinneet ja viestin vastaanottaja voi vastata viestiin saman tien ja halutessaan hyvin näkyvästi.
Kun kaikki voivat olla viestijöitä halutessaan, korostuu viestinnän ymmärtäminen ja osaaminen entisestään ja jyvät erottuvat akanoista.
Viisas yritys ymmärtää, että viestintä on vaikuttamista ja vaikuttaminen vaatii viestintää. Yrityksen viisas johtoryhmä ymmärtää, että viestintä on johtamista ja johtaminen vaatii viestintää. Strateginen viestintä on johtamisen lopputulos.
Viestintä on siis yrityksen perustyötä. Kun strategisen viestinnän ja kriisiviestinnän taidot sekä ymmärrys yrityksen brändin merkityksestä ovat koko yritysjohdon hallussa, on todennäköisempää, että tiukankin paikan tullen yritys selviää kuivin jaloin. Yrityksen johdon viestintäosaaminen vahvistaa yrityksen kilpailukykyä vaikeinakin aikoina.
Keskuskauppakamari on koonnut yritysjohdolle suunnatun strategisen ja kriisiviestinnän ohjelman, joka sparraa yrityksen johtoryhmäläiset – niin nykyiset kuin tulevat – johtamaan viestimällä ja avaa yhä enemmän strategisen viestinnän merkitystä osana yrityksen ydintoimintoja.
Ohjelman puhujat ovat alansa parhaita. Heillä on pitkä kokemus liike-elämän huipulta ja kyvykkyys johtaa viestimällä, rakentaa vahva strategia ja brändi sekä toimia kriisissä voittavalla tavalla.
Ohjelma toteutetaan ensimmäistä kertaa keväällä 2021 ja siitä on tarkoitus tehdä vuosittain toistuva.
Lue lisää: Yritysjohdon strategia- ja kriisiviestintäohjelma