Kolme tärppiä yritysjohdolle vastuullisuuteen

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala. Kuva: Elmo Eklund.

Vastuullisuus on ollut yksi yritysjohdon keskeisimmistä strategian aihioista viimeiset vuodet. Paljon onkin tapahtunut, kun keskustelut ilmastonmuutoksesta, osaajapulasta ja ylipäänsä haastavasta maailmantilanteesta kiihtyvät. Vastuullisuuden kirjo hengästyttää, teemoja on joka lähtöön, eikä varsinkaan pk-yrityksen rahkeet yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Seuraavassa kolme tärppiä, joihin yritysjohdon kannattaa vastuullisuudessa tarttua juuri nyt.

Ota vastuullisuus tiiviiksi osaksi strategiaa

Eri sidosryhmien paineet vastuullisuudelle ovat kasvaneet merkittävästi. Vastuullista toimintaa ihmisten, ympäristön ja yhteiskunnan hyväksi odottavat niin asiakkaat, sijoittajat kuin lainsäätäjäkin. Vuosittainen hyväntekeväisyystempaus ei ole enää pitkään aikaan riittänyt vastuullisuusvaatimusten täyttämiseksi. Nyt vastuullisuuden tulee olla keskeinen osa yrityksen strategiaa, johtamista ja ennen muuta päivittäisiä vaikuttavia tekoja. Sitä kautta on mahdollista saavuttaa kilpailuetua ja avata jopa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tuoreen haastattelututkimuksen mukaan tärkeitä kysymyksiä vastuullisuuden johtamisessa on mittareiden luominen vastuullisuudelle ja johdon palkitseminen niiden pohjalta.

Houkuttele ja pidä parhaat osaajat ihmisten monimuotoisuuden huomioimisella

Yritysten keskeisin huoli tällä hetkellä on osaajapula, joka on paikka paikoin jopa yritysten kasvun esteenä. Puhutaan työntekijöiden markkinoista, jolloin työnantajien intressissä on parantaa työnantajamielikuvaa ja työyhteisöä. Ihmisten monimuotoisuuden ja inkluusion huomioiminen on yksi ratkaisun avaimista. Ihmisten monimuotoisuuden edistämisellä on tutkitusti liiketaloudellista hyötyä. Selvityksen mukaan monimuotoiset yritykset kasvattavat markkinaosuuttaan 45 prosenttia todennäköisemmin ja lähtevät uusille markkinoille 70 prosenttia todennäköisemmin kuin muut.

Tunnista liiketoimintasi ympäristövaikutukset päästöjä laajemmin

Ilmastonmuutoksen hillitseminen on vienyt ympäristöasioissa kaiken kaistatilan viime vuosina. Samalla kun päästöjen vähentäminen on edelleen tärkeää, katse on hyvä suunnata yrityksen ympäristövaikutuksiin. Miten toimintamme koko arvoketju huomioiden vaikuttaa luontoon, koko ekosysteemiin ja sen tuottamiin elintärkeisiin palveluihin? Sitran selvityksen mukaan luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on yritysten etu ja se tarjoaa miljardiluokan mahdollisuuksia globaalisti ja pienentää riskejä

Näihin teemoihin pureudumme syvemmin tulevassa Suuressa yritysvastuupäivässä 16.11.2022. Tilaisuus kokoaa eri toimialojen ylintä johtoa kuuntelemaan, keskustelemaan ja verkostoitumaan. Luvassa on loistavia asiantuntijapuheenvuoroja, inspiroivia keskusteluja ja mukavaa yhdessäoloa. Nähdään siis Suuressa yritysvastuupäivässä!

Anne Vanhala

Vastuullisuusasiantuntija

+358 50 339 1625

Kategoriat:Vastuullisuus, Anne Vanhala