ATA carnet auttaa myös brexitin jälkeisessä Isossa-Britanniassa

Keskuskauppakamarin yhteyspäällikkö Anne Hatanpää.

Keskuskauppakamarin yhteyspäällikkö Anne Hatanpää kertoo blogissaan, kuinka kansainvälinen tulliasiakirja ATA carnet on auttanut yrityksiä viemään väliaikaisesti tavaroita tulli- ja verovapaasti maailmalle. Tällä kertaa Hatanpää haastattelee VRT Finlandissa työskentelevää Pia Asikaista.

VRT Finland vie mittakalustoja kenttätöihin Eurooppaan ja EU:n ulkopuolisiin maihin. Tällöin myös tarve käyttää ATA carnet -asiakirjaa on kasvanut.

”Toimimme pääosin Euroopan alueella, joten aiemmin kohteistamme ainoastaan Norja on vaatinut ATA carnet’n käyttöä. Vastikään veimme mittakalustomme Isoon-Britanniaan. ATA carnet-tulliasiakirja on hyvin tarpeellinen, ja sen tarve korostuu erityisesti nyt brexitin jälkeen”, Asikainen sanoo.

Asikainen korostaa, että asiakirjojen ohjeisiin kannattaa tutustua jo hyvissä ajoin ennen matkaa ja selvittää tullitoimipaikkojen sijainnit ja aukioloajat. Asiakirjojen hakeminen ja koko muu prosessi on kuitenkin näppärää.

Asikainen välittää erityiskiitokset avuliaille ja supernopeille Keski-Suomen kauppakamarin ATA carnet-vastaaville.

”Heiltä saan vastaukset erilaisiin kyselyihin nopeasti. Ja jos joskus tarvitaan ATA carnet’ta pikaprojekteihin, se onnistuu aina nopeasti ja sujuvasti”, sanoo Asikainen.

Toisinaan kentällä toimivat työntekijät joutuvat tekemään kovastikin selvitystyötä sopivan tullitoimipaikan löytämiseksi ja opastamaan tullin henkilöitä tulliasiakirjan leimauksessa.

”Viimeisimmällä matkalla näytti esimerkiksi hetken jo siltä, ettei kaikissa satamissa Ison-Britannian ulkopuolella ole mahdollista saada leimaa ATA carnet -tulliasiakirjaan. Nyt kysymyksessä olivat nimenomaan Ison-Britannian rannikkosatamat, joissa ajattelimme leimausmahdollisuuksien puuttuvan, viitaten kauppakamarin Yhdistyneestä kansakunnasta saamaan ohjeistukseen. Saimme kuitenkin leimat tällä kertaa, mutta tullaustoimipaikat ja niiden aukioloajat on kuitenkin aina syytä tarkistaa ennen matkaa”, muistuttaa Asikainen.

VRT Finlandin toimenkuvaan kuuluvat vedenalaiset rakennetarkastukset. Yhtiö tekee kaikuluotaamalla ja laserkeilaamalla mittauksia, kohteita ovat esimerkiksi satamat, sillat, vesivoimalat ja vedenalaiset putki- ja kaapeliverkostot. Viime vuosina VRT Finland on laajentanut toimintaa myös dronella tehtäviin fotogrammetrisiin kuvauksiin. Yhtiö auttaa asiakkaitaan omaisuuden hallinnassa mittausten lisäksi raportoimalla rakenteiden kuntotarkastuksen tulokset, sekä omaisuustiedon hallintaan yhtiön kehittämällä verkkopalvelulla GISGROlla. VRT on kaikuluotaamalla tehtyjen rakennetarkastusten pioneeri ja toimialalla hyvin tunnettu Euroopassa. Yritys on perustettu 2010, ja työllistää tällä hetkellä noin 30 eri alojen ammattilaista. Lisätietoja: www.vrt.fi

Mikä on ATA carnet?

ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, joka avulla tavaroita voidaan viedä sopimukseen liittyneisiin maihin tulli- ja verovapaasti korkeintaan yhden vuoden ajaksi. ATA carnet’lla voidaan väliaikaisesti viedä kaupallisia tavaranäytteitä, ammatinharjoittamisvälineitä ja näyttelytavaroita. Esimerkkeinä voidaan mainita tietokoneet, työkalut, kuvauskalustot, soittimet, koneet, ja lääketieteelliset laitteet.

Hatanpää Anne

Anne Hatanpää

Yhteyspäällikkö

+358 50 320 9539

Kategoriat:Kansainväliset asiat, Vienti, Anne Hatanpää