Riitta Hotti palkittiin kultaisella elämäntyömerkillä työstä Keskuskauppakamarin työympäristön viihtyvyyden takaajana

Keskuskauppakamari palkitsi Lassila & Tikanojan palveluksessa toimivan siivoojan, Riitta Hotin, kultaisella elämäntyömerkillä pitkäaikaisesta ja sitoutuneesta työskentelystä koko työyhteisön viihtymisen eteen.

Siivooja Riitta Hotti on kahdeksan vuoden ajan parantanut Keskuskauppakamarin työympäristöä siivoojan työssään. Asiat muuttuvat, kun lokakuussa 2023 Keskuskauppakamari muuttaa uuteen kiinteistöön ja samaan aikaan Hotti jää eläkkeelle.

Keskuskauppakamari antoi ansaittua tunnustusta työyhteisönsä jäsenelle sitoutuneesta työstä. Se luovutti kultaisen ansiomerkin kahvihetkessä toimistolla syyskuussa 2023.

Riitta Hotti kuvailee palkitsemista valtavaksi yllätykseksi ja olleensa siitä hämmentynytkin. ”Minulle kerrottiin etukäteen, että kyseessä on vain pieni kahvihetki. Tuntuu tietysti erittäin hyvältä, että työtäni arvostetaan”, hän kertoi yllätyksestään.

Työyhteisön mukavuus ja vapaus vakuuttivat jäämään pidemmäksi aikaa

Siivoojan työ on Riitta Hotin toinen ammatti ja työura. Koulutukseltaan hän on lastenhoitaja, ja hän työskenteli päiväkodissa 20 vuoden ajan ennen kuin jäi kotiin hoitamaan omaa lastaan. Lapsen kasvettua hän ajatteli kokeilevansa siivoustyötä osa-aikaisena yhden kevään ajan, mutta työyhteisön mukavuus ja vapaus omaan rytmiin vakuuttivat hänet jäämään pidemmäksi aikaa.

”Minun oli oikeastaan tarkoitus lähteä opiskelemaan varhaiskasvatusalaa, mutta en koskaan lähtenyt”, hän kertoo. ”Täällä oli viihtyisää työskennellä, meitä oli paljon ja työyhteisö oli mukava. Ajattelin, että voinhan olla vähän pidempäänkin, ja niin aloitin kokopäiväisenä täällä.”

Jokainen voi olla luomassa viihtyisää työyhteisöä ja hyvinvointia

Riitta Hotti on ollut samassa talossa nyt 20 vuotta. Hän kertoo jaksavansa hyvin ja nauttivansa siivoustyön fyysisestä luonteesta ja omasta vapaudesta. Hotti korostaa asenteen ja ammattitaidon merkitystä työssään.

”Asenne on tärkeä, että tykkää tehdä työtä. Asiakkaan toiveita on tärkeää kuunnella, ja tehdä siivous sen mukaan. Ammattitaitoa täytyy pitää yllä ja tuntea aineet ja välineet. Ergonomia on myös tärkeää muistaa, ettei loukkaa tai kuluta itseään.”

Hän painottaa myös työyhteisön merkitystä ja ystävällisen ilmapiirin luomista. ”Toimistolle on kiva tulla, kun on mukava ilmapiiri ja ihmiset kohtaavat toisensa ystävällisesti, niin kuin Keskuskauppakamarilla on aina ollut. Yritän samaa itse viestiä päivittäin.”

Hotilla on monia harrastuksia ja tapoja ylläpitää hyvinvointiaan, kuten sauvakävely ja kuntoportaissa juokseminen – sen lisäksi että hän juoksee rappusia töissä. Luonnossa oleminen on hänelle tärkeää, siellä hän sanoo voivansa miettiä asiat itsensä kanssa. Lisäksi hän käy viihde- ja kulttuuritapahtumissa perheen kanssa, tekee käsitöitä ja lukee paljon.

Ihmisten kohtaaminen on antanut paljon

Kun kysytään hänen pitkästä urastaan ja oppimastaan, hän sanoo: ”Tykkään työnteosta, ja olen oppinut tästä ammatista paljon. Olen ollut aina todella ujo, ja työssä olen saanut rohkeutta. On ollut ihanaa saada kohdata paljon erilaisia ihmisiä. En olisi muuten tavannut niitä ihmisiä, joita olen tämän 20 vuoden aikana tavannut.”

Lopuksi hän tuo esiin haasteet, jotka liittyvät siivoustyön arvostukseen ja työmäärään. ”Ympäristön siisteys vaikuttaa suoraan ihmisten hyvinvointiin, joten tätä työtä voitaisiin yhteiskunnassa arvostaa enemmän”, hän huomauttaa.

Riitta Hotin tarina on osoitus siivoustyön tärkeydestä ja sen vaikutuksesta yhteisöön. Hänen pitkäaikainen omistautumisensa ja positiivinen asenteensa ansaitsevat tunnustusta.

Kultainen elämäntyömerkki myönnetään vähintään 30 vuoden urasta elinkeinoelämässä.

Tutustu ansiomerkkeihin