Yhtenäinen ja aktiivinen EU paras lääke USA:n kauppatoimille

Kauppasodan keskellä Euroopan unioni hakee nyt viisaasti yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa, ettei terästulleista alkanut kierre syvenisi. “On tärkeää, että EU käy yhtenäisenä ja ratkaisuhakuisena neuvotteluita USA:n kanssa ja samalla jatkaa määrätietoisia kauppaneuvotteluita muiden maiden kanssa”, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori tulevaa EU–USA-kauppatapaamista.

“Kauppasodassa molemmilla on liian paljon hävittävää. On hyvä, että uhittelun sijasta EU tekee nyt ratkaisuehdotuksia asiassa”, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori. (Kuva: Roni Rekomaa)

Ennakko-odotukset eivät ole korkealla EU:n komission johdon tavatessa Washingtonissa USA:n presidentti Donald Trumpin, mutta ennalta-arvaamattomuudestaan tunnettu Trump voi aina yllättää. Toiveita tapaamisen onnistumisesta lisää molempien tahojen tietoisuus siitä, ettei kauppasodan syventyminen palvelisi lopulta kummankaan etua. “Kauppasodassa molemmilla on liian paljon hävittävää. On hyvä, että uhittelun sijasta EU tekee nyt ratkaisuehdotuksia asiassa”, korostaa Vuori.

Vuoren mukaan Kiina on jo nyt välillisesti hyötynyt EU–USA-kiistoista ja vaikeuttanut entisestään esimerkiksi länsimaisen teräksen tuomista Kiinan markkinoille. Washingtonissa ja Brysselissä tiedetään, että toimivalla transatlanttisella talousyhteistyöllä on yhä keskeinen merkitys koko maailmantalouden vakaudelle ja esimerkiksi nousevien talouksien kuten Kiinan epäterveiden kauppatapojen kitkemisessä.

“Jos jatkossa kansainvälisen kaupan pelisääntöjä ja tervettä kilpailua sekä Maailman kauppajärjestö WTO:n toiminnan tehokkuutta halutaan kehittää, löytävät länsimaisen arvopohjan ja markkinatalouskäsityksen omaavat USA ja EU tarvittaessa yksimielisyyden. Sen sijaan Brasilian, Intian, Kiinan ja kehitysmaiden kanssa näillä on enemmän näkemyseroja, mistä on osoituksena WTO:n tehottomuus viime vuosina”, sanoo Vuori.

EU:n ja USA:n on kuitenkin ensin sovittava keskinäiset kauppakiistansa. Ennakkotietojen mukaan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker saattaa ehdottaa presidentti Trumpille, että johtavat autontuottajat – USA, EU, Japani ja Etelä-Korea – neuvottelisivat autotulleista. Lisäksi EU saattaa Vuoren mukaan ehdottaa laaja-alaisen TTIP-kauppasopimuksen sijasta vain teollisuustuotteisiin kohdistuvien neuvotteluiden jatkamista USA:n kanssa.

Tullit pois ja kauppaneuvottelut käyntiin

Vuoren mielestä komission ehdotukset kuulostavat järkeviltä ja tilanteeseen sopivilta. “Tosin autotulleista sopimisessa pitäisi olla mukana myös Kiina, jonka merkitys globaalissa autoteollisuudessa väistämättä kasvaa”, Vuori arvioi. Muutoinkin EU ja USA joutuvat keskinäisissä toimissaan ottamaan huomioon myös Kiinan mahdolliset jatkotoimet.

Vuoren mukaan Washingtonin tapaamisen voidaan EU:n ja Suomen kannalta onnistuvan, jos USA luopuu terästulleista ja mahdollista autotulleista. Samalla EU voisi luopua omista suoja- ja vastatoimista. TTIP-neuvotteluiden kariutumisen jälkeen EU:n ja USA:n paluu neuvottelupöytiin olisi myös myönteinen uutinen, vaikka kohteena olisivat vain teollisuustuotteet.

“Paperin ohella koneet ja laitteet ovat Suomen keskeinen vientituote USA:n markkinoille. Niitä rasittaa usein teknisiin määräyksiin liittyvät kulut, jotka voivat olla jopa 15–20 prosenttia tuotteen vientiarvosta”, sanoo Vuori.

Maailmantalouden ja Suomen vientimarkkinoiden ennakoitavuuden vahvistamisen kannalta olisi hyvä, jos USA ja EU sitoutuisivat jatkamaan yhteistyötä laajemmin kansainvälisen kaupan pelisääntöjen ja WTO:n kehittämiseksi.

“Jos Washingtonin tapaaminen päättyy täysin tuloksettomana, lisää se väistämättä entisestään epävarmuutta maailmantaloudessa sekä suomalaistenkin yritysten vientimarkkinoilla”, summaa Vuori.