Miten EU:n verolinjaukset vaikuttavat suomalaisiin yrityksiin?

Keskuskauppakamarin perinteinen Suuri Veropäivä uudistuu tänä vuonna. Lokakuun alussa järjestettävässä tapahtumassa puheenvuoron käyttää myös Euroopan komission vero- ja tullipääosaston pääjohtaja Stephen Quest.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää, millainen on uudistettu Suuri Veropäivä?
– Olemme viilanneet asemansa vakiinnuttanutta veroseminaaria entistä modernimmaksi ja vuorovaikutteisemmaksi. Keskeinen teema on tulevien veromuutosten vaikutus suomalaisten yritysten toimintaympäristöön erityisesti kansainvälisissä tilanteissa. Olen todella vaikuttunut siitä, miten loistavat puhujat ja mielenkiintoisen ohjelman olemme saaneet koottua. Tapahtuma on herättänyt paljon positiivista kiinnostusta jo etukäteen.
Haluamme käsitellä aiheita useammasta näkökulmasta ja luoda vuoropuhelua eri toimijoiden välille. Tilaisuudessa osallistujat voivat esittää kysymyksiä ja kommentteja puheenvuorojen aikana nettisivun kautta.

Varsinaisen ohjelman jälkeen järjestämme yhteistyössä EY:n kanssa iltatapahtuman, jossa tarjoamme puitteet vapaamuotoisemmalle keskustelulle. Toivon, että pystymme yhdessä luomaan tapahtumaan innostavan ja positiivisen tunnelman.

Osallistujilla on ainutlaatuinen mahdollisuus kuulla Euroopan komission välillisen verotuksen johtaja Maria teresa Fabregasin näkemyksiä EU:n verolinjauksista. Mitä merkitystä tällä on alan ammattilaisen näkökulmasta, miksi asian pitäisi kiinnostaa?
– EU:ssa on vireillä useita hankkeita, jotka toteutuessaan vaikuttaisivat kaikkien suomalaisyritysten verotukseen ja veroraportointiin enemmän tai vähemmän. Nyt on aika vaikuttaa muutosten sisältöön ja ottaa eri skenaariot huomioon yritysten päätöksenteossa. OECD ja EU vaikuttavat ratkaisevasti myös siihen, mistä tulevaisuuden veroriidat syntyvät ja miten ne ratkaistaan.

Millaisia muita aiheita Suuressa Veropäivässä tänä vuonna käsitellään?
– Suuntaamme katseen yritysverotuksen tulevaisuuteen globaalissa ympäristössä.
EU-sääntelyn vaikutus näkyy kaikissa päivän teemoissa, joita ovat veronkiertodirektiivin vaikutus kansalliseen sääntelyyn, kansainvälisten veroriitojen ennaltaehkäiseminen ja ratkaiseminen sekä sijoitustoiminnan verotuksen muutokset. Olemme rakentaneet Suuren Veropäivän konseptin sen ympärille, että verotuksesta kiinnostuneet ja alan ammattilaiset ovat tapahtuman jälkeen askeleen edellä sen suhteen, miten verotus on muuttumassa.

Suuri Veropäivä järjestetään 3.10.2018 Helsingin Pörssitalolla. Ilmoittautuminen on käynnissä. Katso tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu mukaan: www.suuriveropaiva.fi.