Kiinteistöarvioinnin AKA-pätevyyskokeen läpäisi 15 kokelasta

Kiinteistöarvioinnin AKA-pätevyyskokeen läpäisi tänä vuonna 15 kokelasta. Auktorisoidut kiinteistöarvioijat (AKA) tekevät suomalaisella kiinteistöalalla kaikkein vaativimpia arvonmäärityksiä ja heidän asiantuntemustaan käytetään varsinkin vaativissa kohteissa tai erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa.

Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan AKA-kokeen läpäisi 15 kokelasta 32:sta. Uusia arvioijia saatiin maantieteellisesti kattavasti Ahvenanmaalta Kuusamoon.

Kokeessa testataan kokelaiden osaamista monipuolisesti ja heidän tulee hallita hyvä kiinteistöarviointitapa, arviointistandardi sekä alaan liittyvä lainsäädäntö. Pelkkä ulkoa opettelu ei riitä, vaan kokeessa on aina myös soveltavia tehtäviä, joissa kokelaiden tulee osata valita tehtävänantoon sopivat arviointimenetelmät sekä huomata tehtävään liittyvät erityispiirteet. Myös arviolausunnon muotovaatimukset ovat tärkeässä roolissa.

”Kokeella varmistetaan alan paras osaaminen. Kokeeseen pääseviltä edellytetään arviointitehtäviin soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai muuta hyväksyttäväksi katsottavaa koulutusta sekä lisäksi vähintään kolmesta viiteen vuoteen työkokemusta arviointialalta. Tästä osaamisesta huolimatta kokeessa pärjääminen vaatii huolellista valmistautumista”, kertoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Suomessa toimii lähes 250 AKA:a, jotka tekevät vuosittain noin 4500 kappaletta AKA-arviokirjoja. Arvioitavia kohteita näihin arviokirjoihin sisältyy vieläkin enemmän, koska osa arviokirjoista sisältää useita kohteita.

Auktorisoituja osaajia tarvitaan

Tänä vuonna pätevyyksiä myönnettiin maa- ja metsätalouskiinteistöauktorisoinnissa sekä yleisauktorisoinnissa. Yleisauktorisointi kattaa toimitilojen, asuntojen sekä maa- ja metsätalouskohteiden lisäksi myös erityiset arviointikohteet, kuten esimerkiksi huoltoasemat, laskettelukeskukset ja kylpylät, hotellit sekä julkiset rakennukset, kuten kirkot ja koulut.

Yleisauktorisoidun AKA-pätevyyden sai tämän kevään kokeessa myös kiinteistöalan asiantuntijayritys Newsecin analyytikko Viivi Helanne.

”On hienoa, että pätevyyden ansiosta voin nyt toimia itsenäisemmin ja ottaa enemmän vastuuta työssäni kiinteistöarvioijana. Mielestäni tänä vuonna koe oli tarpeeksi haastava. Kokeessa piti hallita laajoja kokonaisuuksia ja erilaisia arviointitapoja”, kertoo Helanne.

Arvo haastavallekin kohteelle

“Kun kyseessä on haastava kohde, kuten liikekiinteistö, hotelli tai golfkenttä, saa kokeneelta ja puolueettomalta AKA-arvioijalta taatusti asiantuntevan arvion kohteen arvosta. AKA-arvioijien asiantuntemusta hyödynnetään esimerkiksi vakuusarvioinneissa, tilinpäätöksissä, vuokrauksissa sekä osituksen ja perinnönjaon yhteydessä. Palveluja voivat hyödyntää niin kuluttajat, yhteisöt kuin yritykset”, Harju kertoo.

Arvioijan ammattitaitovaatimukset tulevat jatkossa korostumaan entistä enemmän myös asuntoluottojen vakuusarvioinnissa. Etenkin haastavilla markkinoilla tai erityispiirteisissä kohteissa riittävän ammattitaitoinen arvonmääritys on sekä luotonmyöntäjän että luotonottajan etu.

Lisätietoa:
Raisa Harju, Keskuskauppakamari, p. 050 554 2683, raisa.harju@chamber.fi

Uudet AKA-kiinteistöarvioijat: http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/aka-ja-khk/uudet-aka-kiinteistoarvioijat/