Keskuskauppakamarin Romakkaniemi: Sosiaali- ja terveyspalvelut on uudistettava

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi penää pragmaattisuutta sote-uudistukseen. Paras lopputulema hänen mukaansa olisi suurten, vahvojen kuntien ja 5-6 sotealueen yhdistelmä.

Toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Helsingissä torstaina 30. elokuuta 2018.

Romakkaniemi muistuttaa, että Euroopan komissio on jo pitkään kannustanut uudistamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannon.

”Työtä ei voi lopettaa kesken. Sote-uudistus on välttämätön, ja sitä myötä tuottavuushyödyt pienentämään kustannuksia tulevaisuudessa ovat parhaimmillaan jopa 2 % bruttokansantuotteestamme, eli yli 4 miljardia euroa”, hän muistuttaa.

Romakkaniemen mukaan paras lopputulos soten suhteen olisi suurten, vahvojen kuntien ja 5-6 sotealueen yhdistelmä, jolla on tarpeeksi leveät hartiat hankkia osto-osaaminen ja siirtyä tilaaja-tuottaja -malliin kaikkialla, missä se parantaa tuottavuutta ja käyttää asiakasseteleitä valinnanvapauden toteuttamiseen.

”Sotea on rakennettu neljä hallituskautta: ensin asteittain kunta- ja palvelurakenneuudistuksen, kuntauudistuksen, sitten jättiuudistuksina parlamentaarisesti 2014 kaikkien puolueiden kesken ja tällä kaudella hallitusvetoisesti. Kaikki yritykset ovat jääneet puolitiehen tai kaatuneet. Tekemättä ei voi jättää. Terveyskeskuksien laatu on saatava työterveyden tasolle, hoitoketjujen toimittava ja tuottavuutta parannettava. Pahinta on se, jos julkista tuotantoa betonoidaan ideologisesti. Pragmaattisella otteella saadaan paras laatu ja hinta kansalaisille”, hän sanoo.

Romakkaniemen mukaan hallituksen eteenpäin puskeman mallin suurin ongelma oli, että siinä yritettiin toteuttaa myös uutta hallintoporrasta, maakuntia, yhtä aikaa.

”Ei olisi ehkä kannattanut yrittää kaikkea kerralla. Koko maakuntahallinnon perustaminen kuntien ja valtion lisäksi kolmanneksi hallintoportaaksi on muutenkin kyseenalaista. Muualla maailmassa hallinnossa mennään pikemminkin toiseen suuntaan. Digitalisaatio, palvelumuotoilu ja monet muut megatrendit mahdollistavat pikemminkin hallinnon ja byrokratian keventämisen, eikä sen lisäämistä”, arvioi Romakkaniemi.

”Ehkä nyt olisi aika keskittyä tuottavuutta ja hoidon laatua parantavan sote-uudistuksen toteuttamiseen. Se olisi parasta suomalaisille sekä veronmaksajina että palveluiden asiakkaina”, Romakkaniemi lopettaa.