Keskuskauppakamari julkaisee tilastoaineistojaan nettisivuilla

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamarin verkkosivuille on avattu sivusto, jonne kootaan Keskuskauppakamarin hallinnoimia tilastoaineistoja. Aineistot pohjautuvat kauppakamarien kyselyihin, tilastoihin ja muihin selvityksiin. Sivusto tarjoaa tietoa muun muassa toimitusten ja päättäjien käyttöön julkisen keskustelun ja päätöksenteon tueksi.

Keskuskauppakamari kerää jatkuvasti erilaisia aineistoja, joilla tarjotaan ajankohtaista tietoa sekä ratkaisuja elinkeinoelämän ongelmiin.

”Maailma muuttuu kovaa vauhtia avoimen datan suuntaan. Kauppakamarit haluavat pysyä mukana positiivisessa ja avoimessa muutoksessa. Miksi haudata hyödyllisiä datoja kovalevyille, kun joku voi jossain niistä hyötyä”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Alkuvaiheessa sivustolle julkaistaan koronakriisin aikana yrityksille tehtyjen kyselyiden sisältöä, mutta pidemmällä aikajänteellä sinne lisätään myös muita aineistoja.

”Tämä ensimmäinen tilastojulkaisu pitää sisällään perustiedot kauppakamarien kaikista 12 koronakyselystä sekä hyvän määrän kyselykohtaisia lisätietoja. Kyseessä on heti alkuun mittava aineistojulkaisu”, Kotamäki sanoo.

Sivustolla käyttäjä voi lajitella tuloksia esimerkiksi alueellisesti, toimialoittain, liikevaihdon tai henkilöstön määrän mukaan.

“Kiinnostaako esimerkiksi majoitus- ja ravitsemistoiminnan toimialan tilanne koronakriisin aikana? Sivustolta sen tai minkä tahansa muun toimialan vastausten suunta on helppo käydä tarkistamassa”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan maailma ei ole heti valmis ja myös sivua rakennetaan hiljalleen.

”Kyseessä ei ole sadan metrin spurtti vaan pikemminkin maraton. Kauppakamariryhmässä aineistoja syntyy koko ajan lisää. Lisäksi vanhojen aineistojen perkaaminen on aikaa vievää hommaa. Maraton aloitetaan nyt tuomalla koronakyselyt julki ja lähitulevaisuudessa on luvassa lisää niin vanhaa kuin uuttakin sisältöä”, Kotamäki lupaa.

Kauppakamareissa tietosuojaan liittyvät asiat otetaan tosissaan.

”Tietoturvasyistä aineistossa ei näytetä alle kolmen havainnon suuruisia soluja. Sinänsä kyselyissä ei juurikaan ole arkaluonteisia asioita. Emme itsekään tiedä, minkä yritykset edustaja on vastannut mihinkin kysymykseen millä tavalla. Silti näissä asioissa kannattaa mieluummin pelata varman päälle”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamarin ylläpitämä avoin data löytyy täältä.

Kategoriat:Talous, Mauri Kotamäki