Aloittelijakin pärjää moottoripyöräkaupoilla asiantuntijan vinkeillä

Kuva: Pixabay.

Leuto talvi houkuttelee kaksipyöräisten harrastajat tavallista aiemmin moottoripyöräkaupoille. Uutta menopeliä hankkiessa on kuitenkin hyvä pitää pää kylmänä, sillä kauppoja tehtäessä tulee huomioida monia yksityiskohtia.

Pohjoismaiden suurimmat moottoripyörämessut täyttävät viikonloppuna Messukeskuksen alan ammattilaisilla ja harrastajilla. Moottoripyöräkuume valtaa useat messukävijät ja monet pyörät vaihtavat omistajaa viikonlopun aikana. Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT), Harley-Davidsonin kehityspäällikkö Mikko Summa toteaa, että suunnitelmallisuus pyörämarkkinoilla on tärkeää.

”Etukäteen on aina hyvä miettiä, mihin käyttötarkoitukseen moottoripyörän on hankkimassa. Ei kannata ostaa sellaista pyörää, joka ei vastaa omia toiveita”, Summa sanoo.

Huijausyrityksiin on aina hyvä varautua. Suurin osa yritysten myyjistä ovat kokeneita ja osaavat auttaa haastavissakin kysymyksissä, mutta aina on tärkeää muistaa tarkastaa perusasiat.

”Ennen ostoa on ehdottoman tärkeä suorittaa koeajo moottoripyörälle. Mikäli myyjä ei jostain syystä ole halukas suostumaan koeajoon, tulisi hälytyskellojen soida. Myös dokumentit ovat oltava kunnossa, kaikki tiedot tulee täsmätä pyörän ja myyjän kanssa”, Summa sanoo.

Myyntitilanteessa onkin tärkeää varmistaa kauppakumppanin luotettavuus ja ajoneuvon oikeellisuus. Myyjän tulee pystyä todistamaan olevansa rekisteriin merkitty omistaja tai esitettävä asiallinen valtakirja myyntioikeudesta.

Ajoneuvon huoltohistoria kertoo yleensä paljon pyörän todellisesta kunnosta. Huoltohistorian pystyy useimmiten tarkastamaan rekisteriotteen perusteella moottoripyörien maahantuojien ja valmistajien verkkosivuilta.

Kuten kaikissa ajoneuvokaupoissa, myös moottoripyöräostoissa syntyy reklamaatioita. Mikäli riitatilanteessa ei löydetä yhteisymmärrystä, puolueettoman asiantuntijan voi kutsua tarkastamaan kiistanalaisen tuotteen.

”Ehkä yleisin ongelmatilanne, joissa HTT-tarkastajat auttavat, on kaupan purku. Tällöin ostaja kokee, ettei tuote vastaakaan myyjän ilmoitusta. Tarkastajat eivät kuitenkaan avusta ainoastaan ostajia, vaan yhtä hyvin myyjä voi pyytää tarkastusta moottoripyörälleen”, Summa sanoo.

“Tavarantarkastajan käyttäminen saattaa usein tuoda riitaan ratkaisun, koska osapuolet voivat luottaa tarkastajan puolueettomuuteen,” kertoo tavarantarkastusasioista Keskuskauppakamarissa vastaava lakimies, Raisa Harju.

Harjun mukaan tavarantarkastajan puolueettomuudelle ja varmennetulle asiantuntemukselle annetaan painoarvoa myös silloin, kun riitaa käsitellään tuomioistuimessa tai kuluttajariitalautakunnassa.

“Ei ole siis yhdentekevää, kuka vaurioista tai moottoripyörän ominaisuuksista on lausuntoa antamassa,” Harju muistuttaa.

Kategoriat:Tavarantarkastus, Raisa Harju